miercuri, 5 noiembrie 2025

Femeile romane în antichitate

Frumusetea apreciată de romani


Frumusețea exterioară și frumusețea interioară.

Poetul roman Ovidiu a subliniat că pe lângă frumusețea exterioară, foarte importantă era frumusețea interioară.
Trăsăturile de caracter , cultivate corespunzător, erau în măsură să asigure viața conjugală stabilă și dragostea soților lor.
Am văzut că femeile celebre din antichitate , cele care au avut mare succes și au fost admirate de bărbați influienți erau femei cu cultură solidă

Criteriile de frumusețe exterioară

Desigur criteriile de frumusețe uzuale în societatea antică romană fuseseră influiențate de cele din culturile mai vechi pe care aceștia le admirau. Egiptenii, dar mai ales grecii își creaseră propriile canoane de frumusețe, chiar teoretizate strict, sub forma unor rapoarte precise între diferitele părți ale corpului care ar fi trebuit să fie respectate de sculpturile ce reprezentau zeități.
 

Criteriile de frumusețe din Ars Amandi

Pe lângă proporțiile estetice , criteriile de frumusețe din vremea romanilor cuprindeau - conform cu scrierile poetului Ovidiu- pielea albă, obrajii trandafirii, ochii de culoare închisă și ..pielea lipsită de mirosuri nefirești. Asta includea igiena riguroasă zilnică. 

Pielea albă era considerată frumoasă și printre egipteni, acest lucru fiind probabil la originea reprezentării personajelor în frescele din antichitatea egipteană. În acele fresce, personajele feminine sunt reprezentate cu pielea albă (probabil femeile din păturile superioare ale societății se fereau să stea prea mult la soare), în timp ce bărbații erau reprezentați cu pielea bronzată, arsă de soare.

În societatea romană, pielea albă , nebronzată sugera faptul că femeia era suficient de bogată ca să aibă sclavi care să facă (și) treburile din exteriorul locuinței .
Această caracteristică era atât de importantă, încât femeile foloseau diferite metode pentru a-și albi tenul.
Obrajii trandafirii erau un indiciu de sănătate. Adică femeia trebuia să aibă pielea albă, dar nu o paloare bolnăvicioasă.
Rumeneala se obținea pe cale naturală prin exerciții fizice- și s-au păstrat fresce sau mozaicuri în care femeile din antichitatea romană purtau costume sumare, asemănătoare cu costumele de baie din zilele noastre și practicau diferite jocuri sportive.

O femeie frumoasă era de obicei nu foarte înaltă, dar bine proporționată, cu corp tonifiat , șolduri pronunțate și sâni de mărime medie. 
Fața era considerată frumoasă dacă avea ochii mari, nasul drept și ascuțit, buze de mărime medie, obrajii și bărbia ovale. 
Pliniu cel Bătrân a scris că genele puteau să cadă din cauza sexului excesiv, deci genele lungi și dese erau foarte apreciate. 
Erau apreciate și sprâncenele lungi și frumos desenate, fiind apreciate mult sprâncenele îmbinate deasupra nasului. 


Dacă aceste calități nu existau în mod natural, natura putea fi „ajutată” cu machiaj discret., 

Machiajul feței 

Spre deosebire de egipteni sau greci, femeile romane foloseau machiajul doar pentru a accentua frumusețea naturală, nu pentru a c-și crea o imagine artificială frapantă. 

Metoda cea mai simplă era pudrarea feței cu praf de cretă și machierea buzelor și obrajilor cu argilă roșie. 

Îngrijirea tenului

„Cura dabit faciem”(îngrijirile fac fața) 
În cel de-al treilea volum al său, Ars amatoria (arta iubirii) , Ovidiu a scris numeroase detalii despre îngrijirea frumuseții în Roma antică. 
Erau cuprinse acolo mai multe formule de creme și unguente , prezentate prin poemul său: Medicamina faciei Feminae (Metode de îngrijire a frumuseții feminine)

De la poetul roman Ovidiu (Publius Ovidius Naso) ne-a rămas o rețetă pentru o loțiune de luminare a tenului:

Două livre de crupe de orz și o cantitate egală de măzăriche se amestecă și se înmoaie cu zece ouă. Apoi, amestecul este uscat la aer și măcinat într-o moară de piatră, acționată de un măgar răbdător.
Se macină și primele coarne care cad de pe capul unui cerb robust (1/6 de livre în total).
Se amestecă totul până se obține o pulbere albă, care se dă prin sită.
Se adaugă doisprezece bulbi de narcisă curățați și se bate totul împreună.
În cele din urmă, se adaugă 50 de grame de gumă și spelta toscană și de nouă ori mai multă miere.

Se presupune că acest amestec era frecat pe față de o femeie romană, ceea ce ducea la luminarea tenului.

Spelta era un soi de grâu moale ( Triticum spelta), cu boabele bogate în amidon și bine îmbrăcate cu tărâțe. Făina de spelta furniza deci mult amidon, dar și vitaminele conținute în coaja boabelor. 
Bulbii de narcisă erau cunoscuți pentru efectul calmant, emolient și antiseptic, dacă erau folosiți extern. Administrați intern, ar avea efect sedativ- de altfel numele provine de la grecescul „narcon”- a amrți.

Uleiul de narcisă Narcissus Jonquilla, cu miros dulce , e folosit și în multe dintre parfumurile moderne  (Narcisse Noire by Caron, Amazone by Hermes, Vanille Fatale by Tom Ford , Samsara by Guerlain…)

 Guma era probabil rășina numită „mastiche”, obținută dintr-un copac ce creștea în Grecia și Asia Mică.

Îngrijirea frumuseții ocupa un loc esențial în viața cotidiană a femeilor romane , fapt dovedit și de varietatea de oglinzi , recipiente pentru creme sau parfumuri , agrafe pentru păr, pensete, piepteni ce s-au găsit în cu prilejul cercetărilor arheologice. 

Se poate presupune că exista obiceiul depilării , cu penseta pe suprafețe mai mici, dar și cu ceară de albine caldă aplicate pe pânză de in - pe suprafețele mai mari.


În „Ars amandi” putem citi:

« Aș fi vrut să vă previn: nu vă lăsați subsuarele să miroasă ca o capră udă, nici nu lăsați gambele să fie țepoase de peri. »

Igiena pe primul plan

Societatea romană asigura condiții pentru spălare zilnică fie în locuința proprie, fie în băi publice (terme), unde erau săli cu apă caldă (caldarium)  dar și cu apă rece (frigidarium). Pe lângă sălile pentru baie erau încăperi pentru vestiare și pentru masaj, dar și spații pentru practicarea exercițiilor fizice. 

Existau și băi termale, construite în locuri în care apele naturale aveau virtuți terapeutice. 
Așa a fost la Pollena Trochia, aproape de Napole. S-au gîsit acolo vestigiile unor terme romane folosite și pentru tratarea unor probleme de sănătate. 



Pielea corpului era păstrată catifelată cu băi în lapte de măgăriță (metodă recomandată de Cleopatra VII, desigur pentru femeile bogate) . 

Se spunea și că grăsimea de lebădă și făina de leguminoase ajutau la eliminarea ridurilor, iar cenușa de melc ar fi ajutat la îndepărtarea pistruilor.
Petele inestetice de pe corp puteau fi mascate cu creme roz, pentru care se foloseau petale de mac și chiar excremente de crocodil.

Machiajul pronunțat era asociat cu prostituția

Desigur femeile sărace nu își permiteau ingrediente scumpe pentru întreținerea frumuseții sau pentru parfumare. Unele (în special prostituatele) căutau să compenseze prin machiaj bătător la ochi. Bordelurile aveau iz de machiaj ieftin și de parfumuri puternice. 

Este de menționat că machiajul, și mai ales folosirea excesivă a acestuia, era în mod obișnuit asociate cu prostituatele, ambele fiind considerate imorale și seducătoare. Cuvântul latin lenocinium însemna, de fapt, atât prostituție cat și machiaj.

Virginele și preotesele nu aveau voie să folosească machiaj.
Postumia-o preoteasă-a încălcat această regulă în anul 420 î.Hr. și din acest motiv a fost acuzată de incestum- indecență. Acuzația (relatată de istoricul Titus Livius- a apărut pentru că hainele ei au fost judecate ca fiind extravagante și manierele ei-nepotrivite. Procesul Postumiei a fost consemnat nu doar de istoricul roman Titus Livius (în Ab Urbe Condita) ci și de istoricul grec Plutarh în eseul De Capienda ex Inimicis Utilitate in Moralia.

Îmbăierea zilnică și curățenia veștmintelor erau în schimb promovate și asociate cu cultul zeiței Venus- zeița frumuseții.
E cunoscută personalitatea preotesei zeiței Venus , Eumachia, care a finanțat un mare edificiu public la Pompei. Eumachia provenea dintr-o familie de fabricanți de cărămizi și de amfore. Devenită preoteasă publică a zeiței Venus , ea a patronat de asemenea și breasla fabricanților de vestminte și a vopsitorilor de țesături. Activitatea ei de mecenat a fost recompensată prin ridicarea unei statui în apropiere de forul din Pompei.

Eumachia finanțase construirea unei clădiri impunătoare  în care era un mare spațiu înconjurat de porticuri , în continuare fiind  și spații cu cisterne , cuve, bazine situate în curte. 
Putem presupune că era vorba despre o spălătorie publică , unde se spălau și se albeau straiele , în timp ce în spațiul ornat cu porticuri se puteau desfășura discuții și poate activități recreative pentru cei care așteptau să ia hainele curățate. 


Statuia are  pe soclu o dedicație din care  aflăm că ea i-a fost oferită preotesei publice Eumachia, fiica lui Lucius, de către breasla fulonilor (tăbăcari și curățitori de haine) 
Statuia păstrează încă resturi de culori , astfel că observăm că avea părul roșcat. 
  

Procedee de machiere

Înainte de aplicarea cosmeticelor pe față, tenul era pregătit cu pudră de cerusă sau de cretă. Ocrul roșu fin râșnit era folosit ca fard de obraji , de buze sau de pleoape. Albastrul de peruzele, de lapis lazuli și verdele de malachit erau folosite pentru colorarea discretă a pleoapelor. Conturul pleoapelor era accentuat cu negru de cărbune amestecat în ulei. 

Parfumarea corpului

Pliniu a menționat circa 60 de tipuri diferite de uleiuri parfumate , cum erau megalium sau amarakum.
Unele parfumuri era foarte scumpe, având componente importate din Orientul Mijlociu, dar și din Extremul Orient. S-au găsit desigur și imitații mai ieftine ale acelor parfumuri.
Parfumurile din Capua erau renumite, iar la Roma exista o stradă mărginită cu magazine d eparfumuri  și de creme. 

Romanii apreciau uleiurile cu parfum bogat, aromatice și dulci, dar moda a evoluat în timp. 

Colorarea părului

Părul putea fi colorat - după dorință- în negru sau blond.
Pentru colorarea în negru intens se foloseau lipitori macerate în vin și oțet timp de 60 de zile.
Pentru decolorarea părului blond se folosea spuma batava 

Pentru păr roșcat  se folosea Rutilandis capillis săpunul galic (din cenușă alcalină cu untură de mistreț , seu, ulei , unt sau glicerină ).

Coafarea părului
Modul de coafare a părului era influiențat de gusturile împărătesei , pieptănătura acesteia fiind imitată de femeile din înalta societate. Uneori coafurile doamnelor erau foarte complicate, implicând uneori realizarea de zulufi, aranjamente în formă de coroană deasupra capului , cocuri ornate cu bijuterii. Alteori se preferau coafuri simple, cu părul strâns într-un coc la ceafă, după moda grecească. 

Una dintre sclave (ornatrix) se specializa în îngrijirile cosmetice și pieptănăturile dorite de stăpâna casei  

Toate procedeele cosmetice trebuiau să fie însă discrete, căci, după cum spunea Ovidiu în Ars amandi, „Desigur un iubit nu dorește să vadă borcănele cu cosmetice rămase pe birou. Doar arta rămasă ascunsă pune în valoare frumusețea
Poruncește servitorilor să ne spună că încă dormi, dacă ajungem înainte ca tu să-ți fi terminat ritualul . De ce ar trebui să știe ce îți face pielea atât de albă? Ține-ți ușa închisă și nu mă lăsa să văd rezultatul înainte de a fi finalizat. Sunt multe lucruri despre care noi, bărbații nu ar trebui să știm nimic
.””

Folosirea cosmeticelor de către bărbați era dezaprobată de societate.

Dacă igiena personală trebuia să fie impecabilă, atât pentru bărbați cât și pentru femei, folosirea de artificii de înfrumusețare era considerată un indiciu de efeminare  și chiar de imoralitate.

Bărbații văzuți cu oglinzi erau ironizați , iar pielea prea albă nu era apreciată, deoarece bărbații ar fi trebuit să fie bronzați ca urmare a activităților în aer liber.

Ovidiu nu avea nici o toleranță pentru bărbații care foloseau machiajul. 
In numele Cerului, nu iti ondula parul si nu folosi pudra pe fata! ”El le recomanda o tunsoare decenta si o baie buna:„ nu te duce nicarieri mirosind ca un țap!”

Era acceptat ca bărbații să folosească  -fără a exagera- parfumuri și să se radă. Uneori să se și depileze pe corp, acest lucru fiind însă considerat oarecum excesiv. Romanii considerau că este extrem de nepotrivit pentru un împărat să fie prea preocupat de aspectul fizic si vanitos, așa cum a fost aparent cazul cu împăratul Otho. Împăratul Elagabalus și-a îndepărtat tot părul și, adesea, folosea  machiajul, ceea ce a cauzat multă durere romanilor.
Unele dintre excesele condamnate la împăratul Nero au fost cele legate de parfumuri.
Nero era recunoscut pentru pasiunea lui pentru parfumuri si uleiuri frumos mirositoare. Era cunoscut faptul ca acesta isi parfuma chiar si talpile (ceea ce constituia un lux excesiv, căci  uleiurile esentiale si parfumurile erau lucruri extrem de scumpe in acele vremuri). In palatul sau avea instalate  țevi de argint care pulverizau apă de trandafiri peste vizitatori. Asta a dus și la un accident, când   cascada de petale de trandafiri (pentru care Nero cheltuise o avere) care a ucis prin sufocare un oaspete al său.

Publius Ovidius Naso

Poetul Ovidiu a fost condamnat de împăratul Augustus la exil pe malul Pontului Euxin (în colonia Tomis de pe malul Mării Negre) pentru un motiv care este doar presupus astăzi.
Opera sa literară are deseori teme erotice . A scris volumul „Amores”, „Ars Amatoria” ,„
Medicamina Faciei Femineae „Remedia Amoris”, pe lângă lucrări inspirate din mitologie („Heroides”, „Metamorphoseon”, „Fasti”). După exilare poetul a scris poeme elegiace („Tristia”, „Ibis”, „Epistulae ex Ponto”) Din păcate poemul scris de Ovidiu în limba getică s-a pierdut. Poemul „Halieutica”, ce a fost consacrat artei păcatului, a fost parțial regăsit într-o copie din secolul IX. Tragedia „Medeea” s-a pierdut de asemenea. 

În anul 8 , când a fost exilat, Ovidiu avea 51 de ani (era născut în 43 î. Hr) , iar   Iulia, fiica împăratului-  avea pe atunci 47 de ani .
Iulia era născută în anul 39 î. Hr. Fusese măritată cu Marcus Claudius Marcellus, apoi din anul 21 î.Hr cu Marcus Vipsanius Agrippa, cu care a avut 5 copii. Agrippa a murit însă în anul 12 î.Hr, iar Augustus a aranjat recăsătorirea Iuliei cu viitorul împărat Tiberius. Iulia nu a fost fericită în această căsătorie forțată și își găsise numeroși amanți.
În anul 2 î.Hr Iulia a fost deportată de tatăl său pe insula Pandateria (actualmente Vendotene) , unde a avut parte de un regim dur de detenție, fiind acuzată de adulter.  După cinci ani de exil, Iuliei i s-a permis să revină la Roma , dar fără a mai fi acceptată în preajma tatălui său. Ea avea domiciliu forțat la Rhegium , unde a locuit până la moarte, în anul 14. Ovidiu a murit la Constanța (Tomis) în anul 17 sau 18. Pentru el nu a existat amnistiere. 
Ipotezele contemporane legate de deportarea poetului se îndreaptă spre practicarea astrologiei și ghicitului viitorului, fapte pe care Ovidiu le-a mărturisit și care erau ilegale în timpul său fiind permise doar împăratului. 


Din portretele ei vedem că Iulia a fost o femeie frumoasă, blondă (mai sunt urme de culoare pe sculptură) și căreia îi plăceau coafurile elaborate . Semăna la figură cu tatăl ei, care era de asemenea blond și cu ochi de culoare deschisă. 
E mai greu să credem că împăratul ar fi așteptat încă șase ani înainte de a-l deporta și pe iubitul Iuliei- dacă deportarea poetului ar fi avut legătură cu vina Iuliei. Există și teoria că Iulia ar fi avut o aventură cu fiul lui Marcus Antonius, Iullus Antonius, care ar fi putut deveni un potențial inamic al împăratului.
Iulia fusese și logodită cu Iullus Antonius, înainte ca Marcus Antonius să-și piardă viața fiind înfrânt de Octavianus Augustus.  


Împăratul a avut o scurtă întrevedere între patru ochi cu poetul, prilej cu care i-a impus păstrarea tainei asupra motivului deportării sale. Deportarea era cea mai blândă pedeapsă din acel timp, prin urmare discreția a fost condiția pentru a i se aplica pedeapsa deportării și nu pedeapsa cu moartea.
Ovidiu și-a păstrat drepturile cetățenești și averea, dar exilul a fost chinuitor pentru el, care fusese până atunci un obișnuit al societății înalte din preajma împăratului.


Cercetătorii au bănuit că între poet și Iulia ar fi existat o poveste de dragoste- fiind o poveste romantică.
Alții consideră că Ovidiu fusese mijlocitor al iubirii dintre Iulia și Decimus Iunius Silanus, iar cei doi  s-ar fi întâlnit în casa poetului.

Într-o poezie, acesta a scris:

„Ci ochii mei văzură o crimă, fără voie, De-aci-mi veni osânda! De ce-am avut eu ochii? Ce-i drept, de toată vina eu nu pot să mă apăr, Dar vina mea, în parte, o rătăcire-a fost“.     „De ce-mi greşiră ochii privind nelegiurea? De ce din întâmplare păcatul l-am ştiut? Acteon fără voie văzu pe Diana goală, Ovidiu, Dar câinii lui îndată pe el l-a sfâşiat“

Se deduce că poetul a fost martor la un păcat , la care a contribuit în oarecare măsură, fără ca vina să-i aparțină în totalitate.
Există și ipoteza că Ovidiu ar fi participat la o ședință de spiritism pentru a obține o prezicere legată de viitorul împărat , având în vedere că erau doi urmași  ce ar fi putut ocupa tronul: Tiberiu (fiul vitreg) și Agrippa Postumus.



Scrierea dacilor

 Codex Rohonczi

(Rohonczy/Rohonc/Rohunac/Rechnitz, aflat azi în provincia Burgerland din Austria) 

O carte veche de 1000 de ani stătea la Budapesta nedescifrată.
O carte legată în piele , ce fusese păstrată inițial în localitatea Rohonczi, apoi din 1907, la Academia de Științe a Ungariei.  Nedescifrată, misterioasă.
Până ce doamna arheolog Viorica Enachiuc a obținut o copie și a muncit 20 de ani să o descifreze!
Ea a descoperit că această cartea fost redactată în limba latină vulgară , dar cu alfabetul dacic!
E vorba despre caracterele scrierii folosite în teritoriile locuite de geto-daci încă din epoca bronzului .
Dificultatea descifrării a fost sporită de faptul că scrisul respectiv se citește de la dreapta la stânga și de jos în sus!
Codexul are 448 de pagini , pe fiecare fiind 9-14 rânduri scrise, dar și miniaturi cu scene laice sau religioase.
Textul e scris cu cerneală violet .
După descifrare, cercetătoarea a constatat că în carte se vorbește despre înființarea statului centralizat blak (vlah) , ce a fost condus de domnitorul Vlad (Glad) între anii 1064 și 1101.Perioada ar corespunde cu ceea ce se știe despre voievodatul lui Glad. (Anii desigur au oarece aproximație) 

 (Voievodatul lui Glad a fost menționat și în Gesta Hungarorum dar și în relatările notarului regelui maghiar Bela al III-leaca fiind o formațiune statală existentă în Evul Mediu timpuriu în zona Banatului de astăzi -între Mureș și Dunăre. Voievodatul a fost atacat în jurul anului 934 de oastea maghiară , urmând mai multe bătălii pe râul Timiș, apoi  în Banatul sârbesc , apoi la Urascia /Orșova, voievodatul lui Glad . Urmașul lui Glad, ducele Ahtum s-a creștinat ortodox în jurul anului 1000 , fiind apoi înfrânt de oastea maghiară la Morisena/Cenad) .

Voievodatul lui Glad ar fi fost aproximativ în zona indicată pe hartă: 


 În carte sunt scrise informații despre organizarea administrativă și militară a țării ce se numea Dacia și avea hotare de la Tisa la Nistru și Mare , de la Dunăre spre nord până la izvoarele Nistrului. Mitropolia blakilor avea sediul la Ticina (cetatea din insula Păcuiul lui Soare).

Cartea mai cuprinde textul unui cântec de luptă  Jurământul tinerilor blaki”.

Cum arată o pagină de scris de acolo?Aici e un exemplu. În partea de jos am întors textul „în oglindă” pe cele două direcții.
E posibil ca modul de scriere de la dreapta la stânga (ca în cazul scrierii etrusce), dar și de jos în sus (ceea ce parcă n-am mai întâlnit) să fi fost adoptat ca un mod de criptare a textului, pentru ca el să fie accesibil doar unor inițiați. 


Aici apar ilustrații- în care apare o ființă înaripată ce pare să valideze domnia domnitorului

â

Aici apare și stindardul dacic

Desigur Codexul trebuie să fie studiat în continuare. 

Această scriere dacică ar trebui să fie comparată cu scrierea mult mai veche, de pe 

tăblițele de aur de la Sinaia
Chiar dacă cele câteva sute de tăblițe originale din aur au fost topite din ordinul regelui Carol I, iar dintre copiile făcute în plumb au dispărut multe pagini, încă se mai pot găsi unele exemplare dintre cele copiate în plumb. Ar mai fi acum cam 35 de plăci la Institutul de Arheologie și alte circa 50 risipite pe te miri unde..



Profesorul dr. Ing. Viorel Ungureanu spune că a reușit să descifreze unele dintre tăblițe.
E inadmisibil că nu se studiază în mod serios toate aceste mostre de scriere antică.
Tăblițele de la Sinaia au fost întocmite- după toate probabilitățile- în perioade de timp distincte, dacă se acceptă ipoteza că ele erau o cronică scrisă a istoriei dacilor. 
Asta ar explica și diferențele de scriere între ele


Spre surprinderea cercetătorilor de acum, printre tăblițele copiate în plumb a fost găsită și o medalie autentică (ce a „scăpat”probabil pentru că nu e din aur, ci din argint. Analiza contemporană a materialului a arătat că e din argint 83,5% și cupru 16,5%, medalia fiind  estimată ca având vechimea de 2000-2100 de ani!  

Nu că ar avea vreo legătură, dar nu mă pot împiedica să nu remarc asemănarea acelei imagini antice cu figura acestui războinic de pe un inel de bronz 



joi, 30 octombrie 2025

Influiența femeilor în antichitatea romană

Servilia Caepionis 

Deși femeile din antichitatea romană nu dețineau funcții publice, influiența lor asupra societății era mare.
Doar că se manifesta prin intermediul soților, fraților , fiilor și ginerilor lor.


Un exemplu ar fi felul în care o femeie a reușit să distrugă- la propriu- viața celui mai puternic om al timpului său: Caius Iulius Caesar

 Un portret executat în timpul vieții lui Caesar - datat între anii 50-40 î.Hr


 

Servilia Caepionis

A fost o femeie despre care s-a spus că avea influiență mai mare decât un senator.

Cum a ajuns la asemenea influiență?
Provenea dintr-o familie patriciană în care se păstrase mândria de a proveni din Caius Servilius Ahala, un conducător al cavaleriei romane din anul 439 î. Hr. care reușise să-l ucidă pe Spurius Maelius, un plebeian îmbogățit prin specularea unor mari cantități de grâu și care ar fi dorit să ajungă rege. 

Ea era fiica cea mare a generalului Quintus Servilius Caepio , provenit dintr-o lungă serie de magistrați și generali romani foarte influienți, chiar dacă în cazul bunicului (ce purta acelaș nume) Quintus Servilius Caepio  acesta avusese numele legat de o înfrângere militară răsunătoare și de o deturnare de fonduri.
Mătușile din partea tatălui ale Serviliei erau căsătorite una cu un general și cealaltă cu un tribun al poporului ce murise asasinat. (Putem remarca aici că activitatea politică putea fi mai riscantă decât lupta pe front !)
 
Mama sa, Livia Drusa era la rândul ei fiică de general și consul și era sora acelui tribun al poporului ce fusese ucis. 
Prin anul 108 î.Hr, Livia Drusa s-a căsătorit cu Quintus Servilius Caepio și au avut trei copii:

  • Servilia Caepionis Major  (Servilii Caepiones)
    -născută prin anii 104- 102 î.Hr. (părerile diferă) 
  • Servilia Junior (ce s-a căsătorit în anul 65 î.Hr cu consulul Lucullus, care a repudiat-o după un an pentru adulter)
  • Cnaeus Servilius Caepio

Cum socrul său a fost condamnat la o amendă consistentă  și exilat ca urmare a delapidării, Livia Drusa a divorțat în anul 103 î.Hr și s-a recăsătorit în anul 98 î. Hr (sau spre anul 70 î.Hr) cu Marcus Porcius Cato ,  (nepotul lui Cato cel Bătrân) cu care a avut alți doi copii:

  • Marcus Porcius Cato -Cato cel Tânăr -Cato Minor (supranumit mai târziu Cato din Utica -Marcus Porcius Cato Uticencis)- născut în 95 î. Hr și mort la Utica, pe 12 aprilie 46 î.Hr.
  • Porcia Catonis- ce se va căsători cu Lucius Domitius Ahenobarbus-ce a fost consul în anul 54 î.Hr și unul dintre strămoșii împăratului Nero

Observăm că faptul că o femeie divorțase și avea deja trei copii nu a fost o piedică pentru ca ea să facă o nouă căsătorie cu un alt descendent al unei familii ilustre. 

Din păcate  Livia Drusa a murit curând după ultima naștere iar la un an după aceea Marcus Porcius Cato a murit și el. 

Cei cinci copii ai Liviei Drusa au rămas orfani la vârste fragede- probabil Cato Minor nu avea nici 4 ani. Cato era foarte apropiat de sora lui cea mare, Servilia Caepionis, care era probabil cu 7-9 ani mai mare ca el. În situația dramatică în care erau, Servilia și-a asumat -din punct de vedere moral-rolul mamei pentru frații mai mici. Cato era apropiat și de celălalt frate vitreg, Cneus Servilius Caepio
Copiii au fost luați în grijă de unchiul din partea mamei Marcus Livius Drusus, care a fost însă asasinat în anul 91 î.Hr. Un alt șoc pentru copiii orfani. Servilia avea 10-13 ani - deși alți autori consideră că ar fi avut 16 ani, pentru că anul nașterii ei nu e cunoscut cu precizie. 
Copiii  au fost apoi luați în grijă de alt unchi, Mamercus Æmilius Lepidus Livianus, fratele lui Marcus Livius Drusus , care purta alt nume de familie pentru că fusese adoptat de familia Æmilii Lepidi. Acest al doilea unchi se căsătorise cu o fiică a dictatorului Sylla, Cornelia Syyla și era foarte bogat. A murit prin anul 62 î.Hr. 

Servillia Caepionis s-a căsătorit înainte de anul 85 î.Hr cu Marcus Junius Brutus . Dacă vom considera  că era născută prin anul 104 î.Hr ,s-ar fi căsătorit pe la 18-19 ani; apoi a plecat cu el la Capua, unde soțul ei înființase o colonie.  În anul 85 î.Hr s-a născut primul lor copil, Marcus Iunius Brutus.

În anul 77 î.Hr soțul Serviliei, Brutus-tatăl a fost ucis din ordinul lui Pompei
Servilia nu s-a lasă descurajată, ci sa recăsătorit cu Decimus Junius Silanus , senator ce a fost primul care s-a pronunțat în ședința Senatului de pe 5 decembrie 63 pentru executarea conjuraților lui Catilina.
În anul 62 încă era consul și a murit prin anul 56 î.Hr. 
Servilia a avut cu Silanus trei fiice (Prima, Secunda și Terția) și un fiu (Marcus Junius Silanus) .

Amanta lui Caesar


Deși căsătorită cu senatorul Silanus, Servilia a început o legătură amoroasă cu Gaius Iulius Caesar , se crede că în jurul anului 63 î. Hr. 
Era mai mare ca vârstă decât el cu circa 4 ani, avea deja cinci copii , dar asta nu a oprit-o. 
A fost foarte insistentă, trimitându-i lui Caesar scrisori de dragoste chiar la Senat, deși știa că acolo va fi prezent și soțul ei. Putem deduce că își urmărea scopul fără să țină cont de uzanțe sau de principii morale.

Plutarh a scris că în timpul faimoasei ședințe a Senatului legată de conspirația lui Catilina, lui Caesar i s-a adus o scrisoare. Cato cel Tânăr (fratele vitreg al Serviliei) a cerut vehement ca scrisoarea să fie citită cu glas tare, bănuind că era ceva legat de acea conspirație. Caesar a refuzat inițial să arate scrisoarea, dar fiind presat de Cato, i-a dat-o lui în mână. Spre surprinderea sa, Cato a văzut că era ....o scrisoare de dragoste trimisă de sora lui!

Dar care să fi fost scopul ei?

Îmi e greu să cred că se îndrăgostise de Caesar, de vreme ce toate datele indică faptul că în casa ei rudele ei au pus la punct atentatul în urma căruia Caesar a fost ucis.
Să se căsătorească cu el nu putea, că era deja căsătorită și probabil societatea ar fi dezaprobat ca ea să-l părăsească pe tatăl celor patru copii mai mici. 

Caesar divorțase în anul 63 î.Hr de Pompeia Sulla , care fusese în centrul unui scandal provocat de un admirator al ei ce se strecurase în casa lor deghizat în femeie. 

Deși Caesar a dovedit că soția lui nu fusese la curent cu stratagema, a divorțat totuși de ea, spunând că „soția lui Caesar nu trebuie să fie nici măcar bănuită”. 

Prin urmare Caesar dorea să aibă o soție mai presus de orice bârfă și nu ar fi luat în căsătorie o femeie divorțată cu-probabil -scandal , dacă așa ceva s-ar fi întâmplat.

Se poate aminti că de pildă Pompei a fost apostrofat de Curio cel mare, dar și de cel tânăr , precum și de mulți alții pentru că se recăsătorise divorțând de o soție care îi dăruise trei copii. 

Caesar s-a recăsătorit  în anul 59 î.Hr cu Calpurnia Pisonis , mai tânără ca el cu 25 de ani . 
Totuși Servilia și-a păstrat poziția de amantă a marelui Caesar. 

De ce continua Caesar să o frecventeze pe Servilia, chiar spre sfârșitul vieții? 

Se pare că mulți dintre contemporanii lui Caesar s-au mirat că el continua să o frecventeze pe Servilia Caepionis , deși era căsătorit cu o femeie mult mai tânără și- probabil-frumoasă  și avea orice amante i-ar fi plăcut să aibă - cea mai celebră fiind fascinanta Cleopatra, regina Egiptului, dar și numeroase alte femei din înalta societatea romană.
Răspunsul ar putea fi că el frecventa mai ales „salonul” ei (cum s-ar fi spus după câteva secole la Paris). Dar experimentata Servilia știa probabil să agrementeze serile pentrecute în compania ei și cu delicii sexuale. 
Servilia primise o educație aleasă, ceea ce desigur i-a sporit farmecul în ochii lui Caesar. Cunoștea perfect limba greacă, cunoștea lucrările clasice de poezie și dramă ale lui Euripide, Menander, Herodotus, probabil și Plato, dar și literatura latină ce se dezvoltase în timpul său prin nume ca Ennius, Naevius, Cato Censorul. Mai târziu Servilia a avut acces la discursurile lui Cicero, poezia lui Catullus, Lucretius , comentariile lui Caesar , ceea ce i-a dezvoltat capacitatea de a susține o conversație elegantă și pertinentă pe teme culturale. 
Casa ei de pe colina Palatin nu era doar o reședință privată, ci și un centru de activități politice, intelectuale și culturale, frecventat de clienți, filozofi, politicieni și tutori. 
După cum a scris Treggiari, casa ei era plină de bărbați de toate tipurile. De la zgomotul salutărilor din atrium până la grandoarea sălilor și bibliotecii îmbrăcate în marmură , totul indica un centru de prim plan din viața elitei romane. 
Puține aventuri amoroase din istoria romană au stârnit mai mult interes- și mai multe speculații și au lăsat o amprentă istorică mai mare decât relația dintre Servilia Caepionis și Iulius Caesar. 

Caesar era cunoscut prin farmecul, ambiția dar și numeroasele sale aventuri amoroase. Dar Suetonius a scris că „totuși o iubea cel mai mult pe Servilia”. 

Caesar i-a făcut un dar exorbitant, o perlă neagră ce a fost estimată la o valoare de șase milioane de sesterți (pe care probabil o dobândise ca pradă de război în Galia)  și mai târziu i-a vândut moșii la prețuri foarte mici, făcând din ea o femeie foarte bogată. Celor care s-au mirat, Caesar le-a replicat glumind  că „e o afacere mai bună decât crezi, pentru că există o a treia reducere”. Interlocutorul a făcut legătura cu cea de a treia fiică a Serviliei, numită Terția, ce se născuse în jurul anului 70 Î.Hr. . Dar nu se cunoaște de fapt o aventură a lui Caesar cu Terția (deși bârfa lansată de inamicii săi politici ar fi insinuat asta). Terția avea 26 de ani în anul atentatului și era căsătorită cu Gaius Cassius Longinus, unul dintre principalii complotiști contra lui Caesar. 


Probabil că era vorba despre alte trei avantaje, pe care considera Caesar că le are îmbogățind-o pe Servilia.
Primul ar fi fost cercul de intelectuali pe care îi putea întâlni la seratele organizate de Servilia.
Al doilea- probabil atmosfera de intimitate și de siguranță pe care ea știa să o creeze pentru el (de fapt falsă siguranță) ,  în care își putea aminti de tinerețe , alături de cineva pe care îl considera foarte apropiat.

Al treilea ar putea fi constituit din confortul special de care se putea bucura în casa luxoasă a Serviliei. 
Faptul că Servilia devenise o femeie foarte bogată făcuse ca ea să-și construiască o casă luxoasă pe colina Palatin (deci în zona cea mai selectă din centru) și care desigur era prevăzută cu toate dotările de lux rafinat disponibile în epocă.
Se știe că băile private (balnea) din vilele luxoase reproduceau la scară mai mică termele urbane publice. Sigur, asta implica destule cheltuieli cu combustibilul, aprovizionarea cu apă și gestiunea, dar soluția oferea un confort deosebit în cadrul intim al casei. E de crezut că Servilia fusese printre primele persoane care introduseseră aceste dotări costisitoare în locuințele lor. 
Fiind o femeie inteligentă și văzând că propriile farmece se mai ofileau cu vârsta, e foarte probabil că ea știuse să adauge alte atracții pentru vizitele lui Caesar și răsfățul unor băi și masaje rafinate putea face parte dintre ele. 
Aceste băi au căpătat treptat ulterior o amploare din ce în ce mai mare, fiind decorate cu mozaicuri, sculpturi și cu fântâni decorative. 
Proprietarii bogați aveau și săli de mese fastuase, triclinia, decorate de asemenea cu mozaicuri  și unde oaspeții erau tratați cu mâncăruri rafinate , agrementate cu mirodenii orientale și  cu vinuri de bună calitate , aromate cu diferite plante , unele exotice, care erau de atracții pe care o femeie bogată și le putea permite. .
O casă pe colina Palatin îl costase de pildă pe Cicero o avere: el se îndatorase (în anul 62 î.Hr) ca să o plătească și se plângea unui prieten că e atât de copleșit de datorii, încât „caută să intre în vreo conspirație , dacă cineva catadicsește să-l primească”. Să fi intrat el în conspirația împotriva lui Caesar din acest motiv? Sigur, mai era ceva timp până în anul 44 Î.Hr, dar conspirația avusese probabil o lungă  perioadă pregătitoare manifestată prin colportare de calomnii de tot soiul și racolare de adepți...


Unde locuia Caesar
Caesar locuia încă în clădirea alocată marelui preot (pontifex maximus) , pentru că deținea și această funcție din anul 61 î. Hr.     Clădirea , numită Domus Publica avea avantajul amplasării pe Via Sacra lângă  Forul Roman, alăturată de casa Vestalelor.
Nu era casa lui personală, ci sediul oficial al deținătorului funcției de mare preot. Erau mai multe camere organizate în jurul unui atrium central , cu sistem de colectare a apei pluviale .
 Era o casă foarte veche , datând  din secolul VII î.Hr  și desigur nu dispunea de amenajările moderne ale timpului: nu era încălzire prin pereți sau prin pardoseală, nu avea baie privată luxoasă sau bazine de agrement. Desigur faptul că făcea parte dintr-un complex religios și tradiția istorică a clădirii făcea absolut nepotrivit ca acolo să se organizeze orgii sau orice fel de petreceri „deochiate”. 
Casa făcea parte dintr-un complex dedicat autorității religioase a Romei , împreună cu Casa Vestalelor, Templul Vestei și Regia, palatul foștilor regi ai Romei. În  Regia, cea mai mare încăpere era destinată altarului zeului Marte și unor sulițe sacre (despre care se spune că făcuseră zgomot în noaptea dinaintea uciderii lui Caesar).
Altă încăpere era considerată atât de sacră că doar Pontifex Maximus și Vestalele puteau intra acolo și unde era un altar al zeiței Ops Consiva, soția lui Saturn și zeița abundenței.
Caesar era probabil obligat să efectueze zilnic sau foarte des ritualuri în acel loc sacru și de aceea nu se muta în altă clădire.

Pe acest dinar emis de Julius Caesar sunt figurate însemnele simbolice ale unui pontifex maximus:
simpulum (o lingură de 0,04l pentru scoaterea vinului pentru libații ) , securis pontificalis (o secure folosită la sacrificarea animalelor jertfite pe altar) numită și sacena sau dolabra , precum și apex ( simbol sacru-un însemn vertical   caracteristic din lemn de măslin, montat pe o bonetă din piele albă (albogalerus) provenită de la un animal sacrificat zeului). Acoperământul pentru cap avea și două apiculae, (panglici de lână tradiționale). Mai este figurată și o făclie - probabil un simbol al arderii tămâiei la altar. 
În acest basorelief din anul 303 e figurată solemnitatea încoronării împăratului Diocletian.
Sunt reprezentați de la stânga la dreapta: un senator, zeul Marte , flamen Martialis (preotul zeului Marte, purtând apexul) zeița Victoriei ce îl încoronează pe împărat , alt senator , ce ține coroana și în dreapta se zărește parțial zeița Roma. În fața lor, un camillus (un copil ce ținea arca turalis- cutia cu tămâie -acerra)  și un spondaules (muzician ce intonează imnul sacru cântând din tibia longa -un flaut lung, dublu). Împăratul ține o patera (un mic vas adâncit la mijloc) cu care presară tămâie deasupra focului aprins pe trepiedul sacru.  

O scenă de sacrificiu efectuat de împăratul Traian pe malul Dunării. 
Împăratul e pe cale să presare tămâie deasupra focului de la altar(libare acerra)  luată din arca turalis, în timp ce un asistent cântă din flautul dublu.
Basorelieful face parte din coloana lui Traian- datând din anul 113.  


Ruinele acelei case se găsesc acum în Forul Roman. (În partea dreaptă a imaginii) 



Dar pentru a se bucura de relaxare în condiții de lux, era nevoit să meagă în altă parte.
Unde? 
În casa Serviliei, unde abila „prietenă din tinerețe” îl făcea să se simtă probabil ca acasă, și unde erau probabil instalații cu apă caldă  și apă rece, băi luxoase și sclavi (sclave) cu specializare în masaje și în combinarea de arome și de unguente rafinate, de care se putea bucura fără a se deplasa la baia publică. 

Caesar intenționase să-și construiască o casă la țară care să fie pe gustul său, dar nu a mai apucat să o facă. Se spune că purta cu el în campania militară câteva mostre de mozaic sau de piatră pe care gândea să le folosească la casa lui. Începuse chiar construirea unei case în apropiere de Roma, dar nu fusese mulțumit și pusese să fie dărâmată. Probabil că nu avusese timp să se ocupe îndeaproape de construcție.  Nu a beneficiat decât de un an de pace, după ultima mare bătălie în care i-a înfrânt pe urmașii lui Pompei la Munda. 
Casa părintească în care crescuse Caesar era una modestă, într-un cartier al sărăcimii din Roma. (Deși familia lui era una aristocratică foarte veche, familia lui scăpătase și Gaius Iulius rămăsese orfan de tată la o vârstă fragedă)  


Toată familia Serviliei era împotriva lui Caesar.

Această femeie confruntată de timpuriu cu vicisitudinile vieții - tată vitreg, frați vitregi, orfană de ambii părinți la vârstă fragedă, unchiul ce o luase în grijă- asasinat, un al doilea unchi a măritat-o probabil împotriva voinței ei...- a găsit puterea de a rămâne stăpână pe situație și de a-i influiența și pe toți cei din jurul ei.

Cel pe care probabil l-a influiențat cel mai mult a fost fratele ei mai mic, Cato cel Tânăr.
Cato, rămas orfan la nici 4 ani , purtat și el prin diferitele familii adoptive avea ca sprijin moral pe sora lui mai mare, Servilia
Iar ea i-a insuflat cultul strămoșilor lor ce apăraseră Republica în situații critice, chiar prin asasinate.
Poveștile despre sfidarea stoică a strămoșilor , unele dintre ele inventate chiar de Servilia (după cum a considerat Treggiari) l-au influiențat puternic pe Cato, dar și pe fiul ei, Brutus.
E de presupus că povestirea scenei în care strămoșul Servilius Ahala i-a înfipt pumnalul în piept unui aspirant la tiranie aprinsese puternic imaginația copilului Brutus. 

Fratele Serviliei 
Cato 

Cato cel Tânăr (Marcus Porcius Cato Uticencis (Porcii))

Născut în anul 95 î.Hr, a fost fratele mai mic al Serviliei , născut din a doua căsătorie a mamei acesteia.
A fost un om politic conservator, adversar înverșunat al lui Gaius Julius Caesar.

Ne putem întreba: de ce era el un adversar atât de acerb al lui Caesar, câtă vreme acesta nu-i făcuse nici un rău?
Cel care îi făcuse un mare rău, condamnându-l pe tatăl său la moarte fusese Pompei.
În anul 62 î.Hr Cato a devenit tribun al poporului după o campanie electorală de succes. S-au găsit vase din ceramică în care el dăruise „pomeni electorale” (mâncare mai bună probabil -friptură? Sau poate vin? ) , pe vasul din stânga fotografiei  fiind inscripționate:  numele lui și funcția la care aspira.
Putem să ne întrebăm (mai ales în cazul lui, care era o persoană ce se lăuda cu incoruptibilitatea sa de neclintit) : oare era corect să cumpere voturi în felul acesta? El însuși a ajuns la această concluzie mai târziu. 
Și de unde avea bani să dăruiască (desigur multe) astfel de cadouri? Tocmai primise o moștenire substanțială, deci a putut să-și  finanțeze campania electorală. În aceeași perioadă, 
Servilia tocmai se „cuplase” cu Gaius Julius Caesar.


Pe vasul din dreapta era specificat că  Lucius Cassius Longinus (care a fost pretor împreună cu Cicero în anul 66 î.Hr)  solicita susținere pentru Lucius Sergius Catilina pentru funcția de consul
Catilina nu a reușit să fie ales și , fiind respins de mai multe ori, a recurs la o conspirație, ce a fost descoperită, cu urmări tragice asupra celor implicați. 
De observat că sponsorul său, Lucius Cassius Longinus a participat la conspirația lui Catilina  și și-a găsit moartea probabil în acele împrejurări. 

Observăm și cu această ocazie că cei mai mulți romani știau să scrie și să citească. Chiar și cei săraci, care se bucurau să primească un blid cu mâncare. 

Cato cel Tânăr (Marcus Porcius Cato Uticensis) 


A fost o figură deosebită pe timpul Republicii romane, considerat apărător ardent al virtuților publice

Își făurise un renume ca model de rezistență politică împotriva tiraniei. 

Ducea o viață simplă , lipsindu-se de alimente sau obiecte luxoase. Purta straie cu croială arhaică, simple și mergea deseori cu picioarele goale, chiar prin frig sau ploaie. Refuza să se deplaseze călare, preferând să meargă pe jos. Purta toga fără tunică pe dedesupt , inspirându-se din statuile vechi romane. 

Toate acestea i-au impresionat pe contemporani, care l-au considerat o încarnare a virtuților străvechi ale neamului.

În anul 65 î.Hr. a fost ales chestor, funcție în care i-a urmărit pe foștii chestori pentru deturnare de fonduri și necinste, chiar dacă aceștia erau protejații dictatorului Sylla. După un an a demisionat , dar a continuat să vegheze să nu se producă ilegalități.

 A fost ales tribun în anul 62 î.Hr. În această calitate a pledat (împreună cu Cicero) pentru condamnarea la moarte a complicilor lui Catilina care încercase să preia puterea printr-o conjurație.

 Iulius Caesar , ce era pe atunci pretor, a încercat să convingă senatul să-i condamne pe cei patru conspiratori doar la domiciliu forțat într-un municipiu și confiscarea averilor, dar Cato a convins adunarea să decidă pedeapsa capitală. El a încercat în acelaș timp să extindă acuzațiile și asupra lui Caesar, dar nu a existat vre o dovadă că acesta ar fi luat parte la complot.

Lui Cato îi aparține inițiativa legală de a obliga generalii să demisioneze de la conducerea armatelor lor înainte de a candida în alegeri. Asta l-a obligat pe Caesar, în anul 60 î.Hr, când a revenit victorios din campania în Hispania să renunțe să fie primit în triumf și să renunțe la comanda legiunilor, pentru a putea candida la consulat. 

S-a opus deschis programului politic al lui Caesar în timpul primului consulat al acestuia.

În anul 59 î.Hr. Caesar a propus să se distribuie pământuri cetățenilor săraci și veteranilor din legiunile lui Pompei, dar Cato s-a opus, împiedicând discutarea legii în Senat. Caesar a adus legea în dezbatere publică și a obținut astfel votarea legii, deși Cato răspândise zvonul că oracolele erau defavorabile.
Interesant că „incoruptibilul Cato”se opusese unor măsuri în favoarea oamenilor simpli și a veteranilor fără să aducă argumente pertinente, încercând să folosească superstiții sau tergiversări doar pentru a împiedica adoptarea legilor propuse de Caesar. 

Cato s-a opus și legii agrare propusă de Caesar, apoi numirii lui Caesar drept comandant al Galiei cisalpine și al Iliriei și acordarea lui Caesar a comandamentului Galiei transalpine, recurgând la orice mijloace, între care și un boicot al afacerilor publice.
În acelaș timp Cato a purtat o campanie de discreditare a lui Caesar. 

În anul 58 î.Hr Cato a plecat în Cipru ca guvernator al insulei. Administrația lui a fost considerată foarte onestă, dar în acelaș timp nepotul său Brutus, care îl însoțise în Cipru, s-a întors la Roma foarte bogat, după ce împrumutase bani cu dobândă cămătărească.
 
La alegerile din anul 55 î.Hr triumvirii Pompei și Crassus sunt realeși pe posturi de consuli, iar Caesar are mandatul din Galia reînnoit.

Cato a votat trimiterea lui Crassus drept guvernator al Siriei, pentru a-l îndepărta de Roma- în anul 54 î. Hr. Crassus a suferit o înfrângere dramatică la Carrae, în Parthia, și a fost ucis în bătălie.
 
Cato a reluat tactica obstrucțiilor , apoi a făcut tot posibilul pentru a-i separa pe Pompei și Caesar .

În anul 54 î.Hr Cato a propus o lege care să interzică „darurile electorale” (cum le-am numi astăzi), dar poporul a respins legea. S-a ajuns la un compromis, ca resursele candidaților să fie puse la comun și „vasele cu vin” să fie distribuite conform cu interesele candidaților. La aflarea aranjamentului alegerile au fost anulatede senat, ceea ce a facilitat numirea lui Pompei ca dictator, în anul 53 î.Hr.
Pompei a refuzat în prima etapă, dar în anul 52 î. Hr  Pompei a fost numit consul unic .
Cato a candidat la un post de consul, dar fără să distribuie cadouri electorale de data asta, nu a fost ales

Caesar a repurtat victorii răsunătoare în Galia și în Germania. În timpul cuceririi Galiei, Caesar s-a confruntat și cu triburile germanice  trecuseră Rinul în număr mare (cam 400000) . Ei au încercat să-l convingă pe  Iulius Caesar să fie lăsați să se stabilească în Galia, fuseseră stabilite întâlniri pentru discuții, dar înainte de întâlnirea stabilită un conflict izbucnit între cavaleria galilor (5000 de călăreți) și cavaleria germanilor (800 de călăreți) s-a soldat cu distrugerea cavaleriei galilor. E foarte posibil ca asta să fi fost un drastic avertisment pentru romani Urmarea a fost că Iulius Caesar a atacat a doua zi prin surprindere triburile germanice, care au fost masacrate. Marele număr de victime din cele două triburi germanice l-a făcut pe  Cato să declare că a fost comis un sacrilegiu, căci ar fi trebuit să se continue discuțiile pașnice. Și că deci Caesar trebuie să se predea germanilor. Nimeni altcineva n-a susținut asta, însă. Granița între Galia și Germania a rămas pe Rin

Alianța lui Pompei cu Caesar a rezistat încă și după moartea Iuliei, fiica lui Caesar ce devenise soția lui Pompei. Pompei i-a trimis un sprijin armat lui Caesar în Galia, acțiune criticată de Cato.

Opunându-se cu consecvență lui Caesar , Cato îl împinge pe Pompei să se opună acestuia.
După victoria lui Caesar contra lui Vercingetorix în marea bătălie de la Alesia, în anul 51 î.Hr, amicul lui Cato : Marcus Claudius Marcellus propune rechemarea lui Caesar la Roma. Propunere nesusținută de  Pompei .
În anul 50 î.Hr senatul face presiuni ca să i se ia comandamentul Galiei lui Caesar. Caesar a răspuns prin căutarea de noi aliați.
Caesar a propus ca atât el cât și Pompei să renunțe la comenzile armatelor, majoritatea senatorilor a aprobat, dar se crede că senatorul Cato s-a opus.
Prin opoziția sa constantă Cato a indus unor tineri senatori ideea că o opoziție puternică l-ar putea domina pe Caesar și că ar fi preferabil un război contra lui.

Cato l-a sfătuit pe Pompei să refuze orice compromis propus de Caesar.

Pe 7 ianuarie 49 î.Hr Senatul a decis un senatus consultum ultimum de re publica defendenda contra lui Caesar, urmând să adopte măsuri extraordinare împotriva acestuia. Tribunii săi au fost alungați din oraș. Părea că Iulius Caesar a fost pus cu spatele la zid.

Dar pe 11 ianuarie 49î. Hr. Iulius Caesar a trecut Rubiconul cu legiunile sale înarmate
Era începutul războiului civil, la declanșarea căruia Cato a avut un rol important, fără a se angaja militar, așa cum putem observa din derularea evenimentelor.


 
Dar armatele lui Pompei, apoi ale lui Metellus Scipione  au fost înfrânte pe rând de Caesar
Ajuns la Utica, în Africa, unde armata lui Caesar urma să sosească în urmărirea armatei republicane, el a decis să-și ia viața . S-a străpuns cu sabia. Cum nu murise imediat, un medic i-a pansat rana, însă Cato venindu-și în simțiri și-a desfăcut pansamentul și și-a redeschis rana, murind din pricina hemoragiei.  
Oh, Cato!” a exclamat Caesar aflând asta, „n-ai vrut să-mi lași  gloria de a-ți salva viața!

Înțelegem de aici că Iulius Caesar avea intenția de a-l ierta pe Cato , deși știa bine că acesta era un puternic opozant al său , care îl pusese de mai multe ori în situații fără ieșire sau îl obligase la gesturi extreme pentru rezolvarea situației.

De ce ar fi făcut asta?

În general el obișnuia să-i ierte pe oponenții romani care i se predau , dacă asta se întâmpla pentru prima oară. Dacă luptau cu arma în mână contra lui pentru a doua oară și erau prinși, de obicei nu-i mai ierta. 

Cato însă era opozantul său înverșunat de mulți ani. De ce intenționa să-l ierte? 

Probabil pe de o parte pentru renumele lui de apărător al valorilor strămoșești.

Dar mai ales pentru că era iubitul frate al iubitei lui, Servilia!   

Fiul Serviliei
Brutus


Marcus Junius Brutus Caepio, fiul din prima căsătorie al Serviliei, se născuse prin anul 85 î. Hr. 

Cum Caesar era amantul mamei sale de prin anul 63 î.Hr, de pe când Brutus avea 22 de ani, Caesar l-a sprijinit pe tânărul Brutus în întreaga sa activitate politică. El  se logodise  cu singura lui fiică, Iulia. Iulia era născută în 76 î.Hr, deci era foarte tânără. Apoi însă logodna a fost ruptă. 

(În  mai 59 Iulia s-a căsătorit cu Pompei, din păcate a murit în anul 54 î.Hr, la naștere.
Căsătoria a fost stabilită de tatăl ei din considerente politice , așa cum se obișnuia în societatea romană. În acest caz căsătoria Iuliei cu Pompei avea rolul de a împiedica izbucnirea unui război civil pentru supremație între aceste două puternice personalităși: Caesar și Pompei .
Deducem însă că între Pompei și Iulia a fost o dragoste adevărată, în pofida diferenței de vârstă dintre ei) 

 
În anii 58 și 57 î.Hr Brutus a plecat cu unchiul său Cato în Cipru, de unde s-a întors îmbogățit. La indicația lui Cato, pusese în vânzare bunurile regelui Ptolemeu al Ciprului- care se sinucisese înfrânt de romani. De asemenea împrumutase administrația insulei cu sume mari de bani date cu dobândă foarte mare. 
În 53 î.Hr a obținut chestura în Cilicia, unde s-a îmbogățit și mai mult, atrăgându-și criticele lui Cicero..
În anul 52 î. Hr Brutus s-a căsătorit  Claudia Pulchra Major CLAUDII PULCHRI, pe care a repudiat-o în anul 45 î. Hr pentru a se căsători cu Porcia Catonis PORCII, fiica lui unchiului său  Cato cel Tânăr, care rămăsese văduvă (avea un fiu din căsătoria cu Bibulus) . Porcia studiase filozofia. Servilia era geloasă pe afecțiunea pe care Brutus o avea față de Porcia, vrând desigur să-și păstreze marea influiență asupra fiului său. 

Brutus a ales să fie de partea lui Pompei, în războiul civil , luptând împotriva lui Caesar la Pharsala, în anul 48 î.Hr (pe când avea 37 de ani). 

Știind că Brutus luptă în cadrul armatei adverse, Caesar și-a instruit ofițerii să nu-l rănească dacă îl vor întâlni pe câmpul de luptă. Și dacă el va vrea să se predea, să fie adus la el fără a i se face nici un rău, iar dacă va vrea să plece să fie lăsat să plece liber. În felul acesta Brutus a scăpat cu viață din acea luptă cruntă, în care victoria lui Caesar a fost categorică. 
Apoi Caesar l-a iertat pentru că luptase contra lui și l-a ajutat să suie treptele cursus honorum , apoi l-a numit guvernator în Galia Cisalpină pentru anii 46 și 45 î.Hr, numindu-l apoi pretor urban.
Plutarh
a scris în „Viața lui Brutus” că Brutus se bucura de cea mai mare favoare din partea lui Caesar, care îi acorda încredere absolută. Deși primea rapoarte defavorabile despre Brutus, Caesar continua să creadă în bunătatea firii acestuia. 

Plutarh a scris că la Roma fusese pornită o campanie de scrisori anonime care îl incitau pe Brutus să-l ucidă pe Caesar pentru a fi la înălțimea strămoșului său, care ucisese un tiran.

În acelaș timp flatatorii lui Caesar îi adresau laude exagerate , iar noaptea puneau coroane pe statui , căutând să dea impresia că Iulius Caesar urmărește să devină rege.

Plutarh a menționat că grupul de conspiratori a fost de acord să intre în complot cu condiia ca Brutus să fie șeful, asta fiind o garanție a justeței acțiunii. Brutus a decis să conducă atentatorii; Fiind frământat noaptea, soția lui Porcia l-a făcut să-i mărturisească planul provocându-și o rană adâncă la coapsă pentru a dovedi că poate înfrunta durerea și că poate păstra un secret.

            Se înțelege că Brutus i-a destăinuit planul  atentatului iar ea a fost de acord. Doar era fiica lui             Cato, aveau aceleași păreri, voia să fie și ea parte a planului. Și a fost! 

         Drept urmare, în ziua atentatului Porcia era în stare de agitație extremă acasă, ajungând chiar la             leșin. 

Fiicele și ginerii Serviliei
Prima Iunii, născută prin anul 76 î.Hr s-a căsătorit cu Publius Servilius Vatia Isauricus , om politic ce în tinerețe îl luase pe Cato cel Tânăr drept model de viață și era considerat de Cicero ca un partizan al partidului Optimatilor. A avut o lungă carieră de senator. La izbucnirea războiului între Caesar și Pompei el a trecut de partea lui Caesar.
Probabil Caesar a crezut că și ceilalți membri ai familiei Serviliei îi vor deveni prieteni, dar nu a fost așa. 

Secunda Iunii (Junia Secunda) , născută în anul 73 î. Hr, s-a căsătorit cu cel ce avea să fie triumvirul Marcus Aemilius Lepidus, care i-a rămas credincios soției lui toată viața. Cicero a lăudat-o în discursurile sale , dar într-o scrisoare privată către Attius acelaș Cicero a susținut că Junia îi era infidelă lui Lepidus . 
După ce soțul ei a fost înlăturat de la putere de Octavian, Junia a făcut parte dintr-un complot pus la cale de fiul ei, Lepidus cel Tânăr. (O fi vrut să o imite pe mama ei, Servilia Caepionis, care complotase împotriva lui Caesar și provocase uciderea acestuia?)
Dar complotul a fost dejucat și fiul ei a fost executat de Octavian. 

Terția (Junia Terția/Tertulla) se căsătorise cu Gaius Cassius Longinus (87-42 î.Hr)  , care a avut și el un rol important la asasinarea lui Caesar.

Cassius a fost unul dintre locotenenții lui Pompei în războiul civil contra lui Caesar. A luptat și el la Pharsala contra lui Caesar, dar a fost iertat de acesta și a fost numit de el pretor, în anul 44.

Dar Cassius îl ura pe Caesar pentru că (a scris Plutarh) Iulius Caesar îi luase leii pe care el îi dusese la Megara pentru jocurile pe care le pregătea în onoarea investirii lui ca edil.  Caesar îi găsise în oraș, când cetatea fusese cucerită de romani și declarase că-i păstrează pentru el. Locuitorii din Megara au eliberat leii crezând că aceștia se vor repezi la atacatori, dar leii s-au întors împotriva localnicilor (care fugeau speriați) și i-au sfâșiat, trezind mila romanilor.   

El a fost, alături de Brutus, unul dintre principalii complotiști care l-au asasinat pe Caesar. 
La idele lui Martie (15 martie) 44 î.Hr, Julius Caesar a fost asasinat la Curia lui Pompei, unde urma să aibă loc ședința Senatului. (Complotiștii ascunseseră pumnale în faldurile îmbrăcăminții și în mapele lor, deși legea interzicea să se intre înarmat la Senat). Caesar respectase această regulă, deși fusese avertizat că e în pericol. 

 

Fiul cel mic al Serviliei

Marcus Iunius Silanus 
Născut înainte de anul 67 î.Hr, el a fost promovat de timpuriu de către Julius Caesar, care l-a numit legat (ofițer de rang înalt) al său în timpul campaniei din Galia, în anul 53 î.Hr . Avea circa 23 de ani în fatidicul an 44 î.Hr, anul complotului. Putem presupune că  nu a participat la el
A fost tribun militar în armatele lui Lepidus și Marcus Antonius între anii 34 și 33 î.Hr, apoi proconsul în Grecia . A murit în anul 17 î.Hr. 


Cei mai cunoscuți complotiști careși-au înfipt pumnalele în Caesar au fost
Marcus Iunius Brutus,(fiul Serviliei)- Caesar îi salvase viața și îi favorizase avansarea
Gaius Cassius Longinus, (ginerele Serviliei)- iertat de Caesar pentru că luptase contra lui în mai multe lupte, fusese numit pretor de Caesar ,
Decimus Iunius Brutus Albinus, un văr îndepărtat al lui Marcus Iunius Brutus - urcase treptele din Cursus Honorum ajutat de Caesar, care îl numise apoi guvernator al Galiei cisalpine și îl numise apoi consul . Caesar avea o mare încredere și afecțiune față de el și îl trecuse în testament ca unul dintre moștenitorii  lui. 
Caius Trebonius (92-45 î.Hr) -fost legat al lui Caesar în campania din Galia, numit propretor al Hispaniei , s-a aliat cu complotiștii.
Servius Sulpicius Galba- fost legat al lui Caesar în Calia pretor la Roma, devenise augur. Pierduse alegerile pentru consulat.. 

Lucius Tillius Cimber (85-42 î.Hr) -legat, senator, pretor , a dat semnalul crimei apucându-l pe Caesar de togă

Publius Servilius Casca Longus (84-42 î.e.n) -fusese prieten din copilărie cu Caesar- împreună cu fratele lui Publius Titedius (tribun al poporului) . Tribun al poporului. Se aliase cu Cicero și cu Servilia.   I-a dat prima lovitură de pumnal lui Caesar, pe la spate. L-a chemat apoi pe fratele lui să-l ajute! (Deci un bărbat înarmat cu pumnal, cu 16 ani mai tânăr ca cel atacat, își chema ajutoare ca să poată doborâ și ucide un bărbat dezarmat și deja rănit prin surprindere. Faimos, nu? ) 
De fapt au fost între 60 și 70 de conspiratori, care l-au rănit pe Caesar de 23 de ori.


În seara dinaintea asasinatului, Caesar a luat cina cu cei pe care îi considera prietenii săi.

Seara, lua cina cu prietenii. Locotenentul său, Lepidus, (ginerele Serviliei) i-a invitat pe Caesar și pe un anume Decimus Brutus (unul dintre conspiratori) la el acasă, unde au ospătat, s-a băut vin  (De remarcat că istoricii au menționat că Caesar nu s-a îmbătat niciodată la petreceri, deși se bea vin de obicei. El nu întrecea însă măsura) și au discutat despre tot felul de lucruri, de la logistica viitoarei campanii  a lui Caesar împotriva parților până la gândirea filosofică abstractă. Caesar a fost întrebat cum și-ar fi dorit să moară. 

(Evident nu doar Decimus Brutus era conspirator, ci și Lepidus, deși el nu a luat parte direct).

Această discuție apare ca fiind sinistră, dacă ne gândim că Iulius Caesar se găsea în fața celor care îi plănuiseră moartea chiar pentru ziua următoare 

Caesar a răspuns că ar prefera să aibă o moarte rapidă , pe neașteptate. El a mai spus că supraviețuirea sa personală nu era o prioritate, că prioritatea sa era Republica Romană. Temerea lui era că la moartea sa Republica ar intra în războaie civile mai grave decât precedentele . 
Acest devotament declarat față de Republica Romană se înscria în acțiunile sale succesive de a arăta că nu dorește să devină rege și că tot ceea ce-și dorea era ca Republica să fie înfloritoare.
Își dăduse seama cu luciditate că după moartea lui rivalitățile și lupta pentru putere dintre principalii oameni politici din jurul său urmau să ducă la un nou război civil- ceea ce s-a și întâmplat. 

Putem presupune că acea campanie militară preconizată (declarată- contra parților, dar de fapt preconizată contra dacilor) era menită în primul rând să mențină unitatea statului prin concentrarea eforturilor spre front și apoi , prin uriașa pradă de război ce ar fi fost adusă, să aducă bunăstarea poporului , ceea ce ar fi îngreunat comploturile politice.  L-ar fi avut alături de el în campania militară și pe nepotul pe care și-l dorea urmaș la conducerea statului, astfel că acesta s-ar fi putut afirma și ar fi putut lua puterea fără a întâmpina rezistență din partea partidului optimaților. 

Cum în ultima perioadă Caesar avusese câteva leșinuri (despre care cercetătorii actuali cred că erau mini atacuri cerebrale), desigur se gândea și că nu mai avea mult de trăit. În ultima mare bătălie, la Munda (în anul 45 î. Hr), în care el înfruntase 13 legiuni comandate de fiii lui Pompei cu doar opt legiuni alcătuite în mare parte din recruți recenți , Caesar fusese la un pas să-și piardă viața în bătălie. Se putea gândi că ar fi putut muri în bătăliile preconizate în timpul noii campanii militare. 

Își întocmise cu grijă testamentul și îl lăsase în păstrarea Marii Vestale- altă măsură plină de clarviziune, căci după moartea lui, Marcus Antonius a intrat în casa lui , fără ca soția sa Calpurnia să se poată opune și luase documentele găsite acolo, ca și toți banii din casă.  

A doua zi, pe idele lui Martie, Caesar ezita să meargă la ședința Senatului, fiind asaltat de prevestiri și atenționări că i se pregătește ceva rău. A intervenit Decimus Brutus, „amicul său de încredere” care și-a bătut joc de prevestirile nefaste și l-a convins să meargă la ședința Senatului, unde era stabilit asasinatul. 

 Decimus Brutus, împreună cu  Marcus Brutus și Cassius Longinus, a fost unul dintre cei trei conspiratori inițiali care au complotat uciderea lui Caesar.

Lepidus era Magister Equitum , deci asistentul lui Caesar, conducătorul trupelor din Roma. 

Rolul lui Cicero

Se crede că la originea complotului ar fi  fost Cassius  , dar nu trebuie să subestimăm rolul lui Cicero în crearea stării de spirit ostile lui Caesar. Complotiștii erau siguri că Cicero era de partea lor, dar nu l-au anunțat de data exactă a atentatului temându-se că Cicero era o fire prea prudentă și ar fi ezitat prea mult înainte de a-și asuma riscuri. 
Dar Brutus a fost incitat în mod constant să îl ucidă pe Caesar prin scrisori anonime care îl provocau să se ridice la înălțimea strămoșului său care ucisese un tiran , iar alteori îl insultau pentru că încă nu trecuse la acțiune. Scrisorile lăsau impresia că reflectă o opinie generală a societății romane, dar e foarte probabil să fi avut un singur autor. Care ar fi putut fi chiar Cicero, om de cultură și fin psiholog, inamic al lui Caesar dar care nu voia să riște personal pentru a-l înlătura.
El se declara împotriva violenței, dar în acelaș timp ar fi fost de părere ca atentatorii să-l fi ucis și pe Marcus Antonius..Doar că Marc Antonius era probabil un alt susținător din umbră al complotiștilor, fiind însă suficient de șiret ca să ascundă asta de opinia publică. 
Când Brutus a ridicat pumnalul pentru a-l lovi pe Caesar, el a strigat numele lui Cicero! (Așa cum a menționat în Filipice

De altfel, după atentat Cicero a afirmat că ar fi dorit să fie implicat și el . După atentat, Cicero a plecat din oraș dar a pledat pentru acțiuni drastice și violente , care să fi fost întreprinse de conjurați. El a spus că aceștia au acționat „cu curajul unui bărbat, dar cu capul unui copil”. 
El și-a închipuit că îl putea manevra pe tânărul Caius Octavius, nepotul lui Caesar ce fusese adoptat de acesta prin testament și care urma să devină primul împărat al Romei, Octavianus Augustus.
Cicero i-a spus unui amic că „Băiatul ăsta (Octavius) trebuie să fie lăudat, onorat și eliminat”. Cuvintele au ajuns la urechile lui Octavius , așa că acesta a fost de acord cu intenția lui Marcus Antonius de a-l condamna pe Cicero. Acesta a încercat să fugă la Brutus, care ajunsese în Grecia, dar șovăielile în alegerea traseului l-au întârziat și trimișii lui Marcus Antonius l-au prins și ucis. 


După asasinat, complotiștii s-au reunit în casa Serviliei

După Idele lui Martie, Brutus și Cassius s-au refugiat în casa Serviliei, unde și-au elaborat planurile militare pentru etapa următoare. La consfătuire au participat: Servilia, Brutus, Cassius Porcia (soția lui Brutus) și Junia Tertia (soția șui Cassius) . 
Servilia a jucat un rol de prim plan pentru protejarea celor doi complotiști.
Aflând de uciderea lui Caesar, Lepidus a dat ordin trupelor să se deplaseze pe Câmpul lui Marte, pentru menținerea ordinei . (Mda). Marcus Antonius l-ar fi  convins pe Lepidus să nu-i aresteze pe complotiști. Amândoi au luat cuvântul a doua zi în Senat, acceptând amnistierea complotiștilor .
Atitudinea ambilor „prieteni ai lui Caesar” apare astfel ca cel puțin dubioasă. Pare mai degrabă că ei fuseseră la curent cu complotul, dar au preferat să pară a nu ști nimic pentru a putea să se bucure de beneficiile situației fără nici un risc.

Cu acordul lui Marcus Antonius și sprijinul lui Cicero, complotiștii au fost amnistiați și au primit conducerea unor provincii: Brutus a primit Macedonia, iar Cassius- Siria. Ei nu și-au luat însă posturile în primire, ci s-au pregătit de luptă armată contra lui Octavianus și Marc Antoniu.

Lepidus a primit postul de pontifex maximus ce fusese al lui Caesar. Deci a primit și el o răsplată pentru atitudinea favorabilă avută față de complot.

În scurtă vreme, Lepidus a fost numit proconsul al Hispaniei și Galiei Narboneze.

Servilia a condus consiliul de familie și a ucat un rol cheie în negocierile purtate la Roma. Ea a reușit să anuleze misiunea de procurare de grâne ce le fusese încredințată de Senat și care i-ar fi împiedicat să se ocupe de strângerea unei armate. 
Pe 5 iunie 44 î.Hr, o ședință a Senatului urma să-i autorizeze pe Brutus și pe Cassius să-și părăsească atribuțiile de pretori și să plece în străinătate cu o comisie pentru cereale. Servilia a ținut un consiliu de familie la Antium la începutul lunii iunie, prilej cu care s-a stabilit că cei doi vor pleca.
 Dar Servilia le-a promis că va elimina comisia pentru cereale din decret
Servilia și Atticus s-au ocupat de planificarea jocurilor (ludi Apollinares) , în absența lui Brutus.
(Cicero a fost invitat special) 

Servilia a condus familia în protejarea atât a lui Brutus, cât și a lui Cassius în absența lor, precum și a copiilor lui Lepidus. Ea a continuat să conducă după Philippi. Nu știm când a murit, dar se pare să fi fost destul de mulți ani mai târziu.

În evenimentele ulterioare, s-a format al doilea triumvirat, între Octavianus Augustus, Marcus Antonius și Lepidus. Triumviri Rei Publicae Constituendae Consulari Potestate, alianță consfințită prin Lex Titia din anul 43 î.Hr. A însemnat moartea Republicii. 
Lepidus a continuat să joace un rol duplicitar, afirmând pe de o parte fidelitatea față de Senat, dar acționând de fapt în alianță cu Marcus Antonius.

Conform lui Cassius Dio, în timp ce Marc Antoniu și Octavian erau plecați din Roma, luptând împotriva lui Brutus și Cassius, Lepidus deținea nominal controlul asupra orașului, dar soția lui Marc Antoniu, Fulvia, deținea adevărata putere. Dio a scris: „Ea, soacra lui Octavian și soția lui Antoniu, nu avea niciun respect pentru Lepidus din cauza leneviei sale și își gestiona singură treburile, astfel încât nici senatul, nici poporul nu au încheiat nicio treabă contrară plăcerii ei

Lepidus a fost treptat îndepărtat de la putere de către Octavianus Augustus. Fiul său Marcus Aemilius Lepidus Minor  și soția lui Junia Terția au complotat pentru uciderea lui Octavianus, dar complotul fiind descoperit,  Lepidus Minor a fost executat, Junia Terția a fost eliberată cu greu, pe cauțiune, dar oportunistul Lepidus a rămas senator, mulțumindu-se cu un rol șters. 
 

Dacă toți complotiștii care au participat la uciderea lui Caesar au murit în următorii trei ani, unii fiind condamnați și uciși (ca Cicero), alții fiind înfrânți pe câmpul de luptă și uciși sau constrânși să se sinucidă, Servilia pare să fi fost intangibilă .
După moartea lui Brutus după bătălia de la Philippi, Servilia a primit urna cu cenușa fiului său. Ea a continuat să trăiască în condiții bune mulțumită îngrijirilor primite din partea prietenului lui Cicero, Atticus. A murit din cauze naturale în anul 43 sau 42 î. Hr (unii cred că s-ar fi sinucis?) 
A doua fiică a Serviliei, Junia Secunda s-a căsătorit cu marcus Aemilius Lepidus, ce a fost unul dintre triumvirii celui de-al doilea triumvirat (Împreună cu Octavianus Augustus și Marcus Antonius).
Ea a făcut parte dintr-un complot în care fiul ei, Lepidus cel Tânăr ar fi urmat să-l ucidă pe Octavianus Augustus , dar complotul a fost dejucat. Fiul ei a fost executat , dar nu se știe care a fost soarta ei în continuare.  Mai avea încă un fiu și o fiică.
A treia fiică a Serviliei, Junia Tertia (Tertulla) a supraviețuit de asemenea loviturii de stat și a murit prin anul 22 , la 64 de ani după bătălia de la Philippi, în care au fost înfrânț decisiv conjurații.
Ea adunase o avere foarte mare , iar după ce a murit- în timpul împăratului Tiberiu- au fost organizate funeralii fastuase . Fiul ei , născut prin anii 59-60 î.Hr a avut în descendență pe împărăteasa Domitia Longina, soția împăratului Domitian. 


Idele lui Martie erau o zi de serbare câmpenească, cu multă băutură 

Pe 15 Martie (Idele lui Martie) romanii sărbătoreau Anna Perenna, o veche divinitate romană de origine etruscă.
Acea dată corespundea cu prima lună plină după echinocțiul de primăvară. Acea sărbătoare corespundea inițial cu anul nou, dar în anul 153 î.Hr calendarul roman a schimbat sărbătorirea Anului nou în ianuarie. 

Pe 15 martie romanii părăseau orașul și își petreceau ziua pe malul Tibrului, la țară. La această sărbătoare se bea mult, pentru că se spunea că cel care bea în cinstea zeiței Perenna va mai trăi atâția ani câte cupe putea goli în onoarea zeiței. Deci era o zi de beție generală, în afara orașului. 
Deci pe 15 martie romanii sărbătoreau venirea primăverii cu mâncare și cu multă băutură și cu libertăți sexuale . Orașul urma să fie deci golit de mare parte dintre locuitori, iar cetățenii urmau să fie amețiți de vin.